جواب آیت الله علوی گرگانی
ابتدا بذکر است که مناسب است در اینگونه بحثهای استدلالی از محضر علمایی استفاده شود که در کسوت مرجعیت نبوده و آزادی و فرصت کافی برای بحث و تبادل نظر به آنها وجود دارد .
اما برای آنکه سوال شما بی پاسخ نماند مختصراً عرایضی را می گویم .
1- در باب ازدواج دختر باکره که احتیاج به اذن پدر دارد نکته ای قابل ذکر است و آن اینست که دختری که در محیط عفت و حیای اسلامی رشد کرده دارای شکنندگی روحی زیادی است بطوری که به اندک چیزی دچار اضطراب و وحشت می شود و اسلام برای کاهش این اضطراب اذن پدر ضروری دانسته تا بواسطه تجربه ای که آنها دارند راه بهتر را انتخاب کند و لذا دیده می شود که اگر دختری روسپی شد دیگر این اذن ساقط است و در مقابل اگر کسی پچنهانی زنا کرد و بعد پشیمان شد اذن همچنان پا بر جا است تمام این موارد نشان دهنده همان مطالبی است که در بالا ذکر شد .
البته موارد استثنایی هم وجود دارد مثلا اگر پدر صلاحیت نداشت و یا با بهانه گیری بی دلیل مانع ازدواج دختر شد اذن او ساقط است پس اشکالی که کردید مبنی بر اینکه چرا دختری که 30 سال سن دارد اجازه پدر را میخواهد عملا مرتفع است . توضیح بیشتر و بحثهای مفصل تر مقتضای این نوشتار نیست .
2- ازدواج موقت از نظر ما در عرض یا طول ازدواج دائم نیست بلکه هر کدام احکام مستقل خود را دارند لذا قابل جمع هم هستند و لذا در عرض نبودن ازدواج دائم و موقت مورد تایید ما نیست و تشکیل مراکز مشاوره با اجازه حکومت و تحت ضوابط خاص پسندیده است .
3- در باب تعدد زوجات چنانچه حاکم شرع تشخیص دهد حق گسترش با تنگ کردن دائره آن را دارد تا جلوی مفاسد آن گرفته شود اما حکم اولی آن جواز است و نمی توان حکم کلی به حرمت تعدد زوجات داد .