به نام خدا

بخش 1:

 در فرهنگ لغات وبستر كلمه ارتباط با لغاتي نظير رساندن ،بخشيدن، انتقال دادن،آگاه ساختن و مكالمه و مراوده استفاده شد.

ديويد برلوارتباط برقرار كردن عبارت است از جست و جوي پاسخ از سوي گيرنده.

چارلو كولي ارتباط را مكانيسمي معرفي مي كند كه روابط انساني بر اساس و به وسيله آن به وجود مي آيد و تمام مظاهر فكري و وسايل انتقال و حفظ آن در مكان و زمان بر پايه آن توسعه مي يابد.

جدول ص 52 كتاب نگرشي تطبيقي از تعاريف ارتباط ارائه مي نمايد به عنوان خلاصهعينا رو گرفت آن نقديم مي گردد.

فراگرد – روش – عمل – كاركرد – ساز و كار جريان – هر چيزي كه ما انجام مي شود.

در صفحه 53 جدولي نيز موجود است كه در آن بر اساس تعاريف صاحب نظران درباره چيزي است كه ارتباط منتقل مي نمايد.

تمام رفتارهاي انساني – محرك – علايم و نمادها – پيام – معني – ايده و افكار – اطلاعات -  مهارت ها – مظاهر فكري

همچنين دانشمندان در تعريف ارتباطات آن رامشروط بر اقتاع – اشتراك نظر – برابري معني – درك عمل – مشابعت علائم – پيش بيني  صرف كد مشابه – درك معنا – ارسال علائم  - همانندي تجربه – انتقال اطلاعات – دريافت پيام و انتقال معنا مي دانند.

تعريف دكتر محسنيان راد :

ارتباط عبارتست از فراگرد انتقال پيام از سوي فرستنده براي گيرنده مشروط بر آنكه در گيرنده پيام مشابهت معنا با معناي مورد نظر فرستنده پيام ايجاد شود.

گرچه در نوشته هاي بزرگان براي ارتباط جمعي شروطي ذكر شده و مانند كلاپر كه گفته :

ارتباط جمعي  عبارت است از رساندن اطلاعات و ايده ها و برداشت ها از طريق وسايل ارتباطي و دريافت اين اطلاعات به وسيله عده زيادي از انسان ها در يك زمان است.

اما دكتر محسنيان راد معتقد است در تعريف ارتباط  اگر به جاي گيرنده پيام گيرندگان نوشته شود تعريف ارتباط جمعي كامل است.

فراگرد چيست؟

گرچه براي فراگرد  لغت هاي زيادي در فارسي پيشنهاد شده اما فراگرد[1][1] در معناي مراحل – روند – فرآيند – شيوه – فراروند و... يا هرچه باشد دربيان برلو رويدادي است كه يك تغيير ممتد در زمان را نشان مي دهد يا عر عمل يا نجوه عملي كه ممتد باشد.

در .واقع فراگرد مفهومي مارپيچي است.

بخش 2

معنا در اتباطات فاقد معناي عرفي آن است.

در واقع افرادي مانند برلو معتقدند كه معنا در انسان هاست و كلمات فاقد معني هستند .

معني ها چيزي مشخص هستند.

در بيان انوري ابيوردي گفته:

همچو معني كه در سخن باشد

در جهاني و از جهاني  بيش

در ادبيات فارسي مولانا نيز در داستاني به اين موضوع مهر تاييد مي زند.

مولوي مي گيود مردمي در شهري خبردار شدند كه به زودي يك فيل به شهر آورده خواهد شد.حال در شبي كه هيچ مهتابي نبود فيل وارد شهر شد و هر كس دست خود را به قسمتي از بدن فيل زد و وقتي هركدام از فيل براي خانواده هايشان تعريف مي كردند تصويري كه از فيل دست مي داد برداشت ناقصي از ظاهر فيل بود كه با خود فيل تفاوت بسيار زيادي داشت.

در همين زمينه است كه بسياري از صاحب نظران علوم ارتباطي را معني را در جاي فيل قرار داده و كلمات را اين برداشت هاي سطحي مي دانند.

در اين زمينه مي توان از برداشت انمسان ها از نشانه هاي تصويري اشاره نمود كه در درس ارتباط تصويري با مفهوم آن آشنا شده ايم.

 

 بدين لحاظ مي توان گفت فرآيند آموزش معني يك اتفاق پيچيده روان شناسي است كه ويژگي هاي فيزيكي انسان و ساير حيوانات و همچنين نوع رفتارهاي شرطي و محيطي آنان بستگي دارد.



[1][1] process