یکی از مهمترین رازهای بقای صنایع فرهنگی در سراسر دنیا، شجاعت برای خلاقیت و توجه زیاد به محیط دائما در حال تغییر جهان است . این نیاز به خلاقیت و اعمال آن در جهان توسعه ی یافته نه تنها به صورت ملموس  امکان دارد بلکه ضرورتی است که برای آن ریسک، امری رقابتی است.

شاید برای ما فهمیدن راز 80 ساله شدن یک مجله که به طور متوسط 4 میلیون نسخه اش در هفته به فروش می رود ، بدون تحلیل تصمیم جدید آن دشوار باشد اما واقعیت این است که نیوز ویک توانسته به عنوان یکی از بزرگترین نشریات جهان ، اقدامی را صورت دهد که نشانگر ورود دنیای روزنامه نگاری و هم چنین روزنامه خوانی به جهانی تازه و با مشخصات خود است.

ماجرا از این قرار است که مجله معروف و پرتیراژ آمریکایی نیوزویک دو ماه قبل از جشن 80 سالگی، آخرین نسخه چاپی اش را منتشر کرد.

 رویترز در این باره گزارش داده که این مجله هشتاد ساله، در آخرین شماره چاپی این مجله تنها این عبارت درج شده بود: آخرین شماره چاپی.
در پایان این عبارت سه کلمه ای از علامت هشتگ (#) استفاده شد که معمولا در عبارت های منتشر شده در توئیتر استفاده می شود.
نیوزویک قصد داشت با استفاده از این علامت، به اهمیت روزافزون شبکه اجتماعی توئیتر و اینترنت به عنوان منبع معلومات اشاره کند.

آخرین نسخه چاپی نیوزویک
Description: http://www.asriran.com/files/fa/news/1391/10/6/258253_128.jpg


این گزارش می افزاید که قرار است نیوزویک ازابتدای سال آینده میلادی (2013) تنها در اینترنت منتشر شود. دلیل این اقدام افزایش مخاطبان اینترنتی و همزمان افزایش هزینه های چاپ و توزیع اعلام شده است.
نیوزویک درنسخه اینترنتی اش با عنوان جدید نیوزویک گلوبال (Newsweek Global) منتشر خواهد شد.
هفته نامه نیوزویک (Newsweek) توسط موسسه واشنگتن پست در نیویورک آمریکا چاپ وعلاوه بر این کشور در شهرهای مختلف جهان چاپ و توزیع می شد.
نکته ی جالب توجه در این خبر و اتفاق هم این است که این اقدام تیوز ویک  یک اقدام اقتصادی صرف نبوده و نیست ، زیرا تیراژ میانگین این هفته نامه چهار میلیون نسخه بود. این هفته نامه به طور جداگانه به زبان های ژاپنی، کره‌ای، لهستانی، روسی، اسپانیایی و عربی هم چاپ و توزیع می شد.

از 1933 که جی مارتین نیوز ویک را منتشر کرد ،این مجله یکی از منابع تحلیلی بزرگ جهان تلقی می شود و این اقدام مدیران نشریه ،و تغییر نامی که که این مجله بعد از 80 سال یافته ،نشان دهنده ی تغییر جدی است که گرچه نیوز ویک به عنوان یکی از مجلات مهم جهان در آن اولین نیست ، بلکه نقطه ی عطفی است برای دنیای روزنامه نگاری جهان .

اهمیت این موضوع، زمانی روشن تر می شود که بدانیم ،کوچ اجباری همه روزنامه ها، مجله ها و محصولات فرهنگی به دنیای سایبر ، نه تنها یک کوچ صرفا فنی  برای صرفه جویی در چاپ و کاغذ است بلکه یک تحول زبانی، روشی و محتوایی نیز به دنبال دارد.

بررسی ها نشان می دهد که به جز مردمان خاور دور که هم چنان اقبال اصلی شان برای مطالعه، همان نسخه های چاپی است و به طور مثال در جایی مانند ژاپن ، کمتر بزرگسالی بدون یک روزنامه یا مجله دیده می شود و این صفت و مقاومت ژاپنی ها را در مقابل سایبری شدن فرهنگشان را باید فرهنگی تحلیل کرد ،مردمان بخش های دیگر دنیا اکثرا ترجیح می دهند به جای کسب اطلاع روزانه از جهان پیرامون ، روند های دنیا را در لحظه و در سازمان اینترنت پیگیری کنند.

هم چنین از مشخصات دیگر این فضا، علاقه ی مخاطبین به خواندن متون کوتاه تر و احیانا سطحی تر به جای تحلیل های بلند و ریشه ای و پرونده های تاریخی است.

حال که نیوز ویک به عنوان یکی از مهمترین شاخص های روزنامه نگاری جهان به صورت جهانی در اینترنت جا خوش کرده و تغییر مسیر داده است باید منتظر ماند و دید که آیا در عمل نیز الگوهای روزنامه نگاری قدیمی و کلاسیک و نوین نیوزویکی واقعا در هشتک توئیتر بازها خواهد رفت یا در میان سبک روزنامه نگاری این نشریه و وضعیت خاص سایبر ژورنالیسم به منظور توسعه ی تحلیل ، یعنی بین اختصار مطلق و توضیح و تحلیل، سبکی جدید از روزنامه نگاری سایبر متولد خواهد شد؟بی شک رصد این تحول پاسخی به سوال هایی دنیای روزنامه نگاری درباره ی صورت بندی رسانه های گروهی در قرن 21 خواهد بود.