گرچه هیچ آماری در دست ندارم اما در آخرین سفری که همین چند هفته قبل به مشهد الرضا(ع) داشتم. حضور زوار عرب بسیار چشم گیر بود.به عبارتی در این ایام زمستان که بسیاری از خانواد ه ها به خاطر درس و مدرسه کودکان اوقات فراغت زیادی ندارند، قسمت چشم گیری از زوار امام علی ابن موسی الرضا(ع) را زائران عرب کشورهای همجوار تشکیل می دادند.

در یکی از روزهایی که توفیق نماز خواندن در صحن آزادی را داشتم ، وقتی شگفتی ام کامل شد که در صف نماز با زائری عراقی روبرو شدم که نه تنها برای زیارت ، بلکه برای درمان چشمان بیمار دخترش زینب وارد ایران شده بود.

زائران عرب ، با شادی تمام در بازارهای مشهد خرید می کردند و حتی امور درمانی شان را نیز در ایران پیگیری می کردند. راز این این اقبال آنجا هویدا می شد که کنار هر فروشگاهی عده ای آماده ی صرافی دلار و ارزهای خارجی ایستاده بودند.

همانطوری که برخی از گردشگران در راه برای ما تعریف کردند، هزینه های اقامت و مسافرت به ایران به یکباره برای آن ها نصف تا یک سوم شده و حالا زائر شاید بتواند با کمتر از 150 دلار در ایران اقامت و خرید کاملی هم داشته باشد.

باری ماجرا از این قرار بود که نواسانات تلخ و ناگوار ارزی که به پائین رفتن ارزش پول ما منجر شده ، شوکی تازه به وجود آورده که بر اساس آن خارجی ها خیلی راحت تر از گذشته بتوانند در ایران به گشت و گذار بپردازند و این یعنی فرصتی بی نظیر برای بنگاه های گردشگری ایران در زمینه جذب توریست.

ساده این اتفاق بدین معنا است که ، به عبارتی اگر گروهی از افراد دست اندرکار ، دندان طمع برخی از مجتمع های گردشگری طمع کار را بکشند ، می توانند در یک تبلیغات پر هیاهو، با ارقام فوق العاده ارزان گردشگران خارجی را به  منظور گشت و گذار در ایران و هم چنین انجام امور پزشکی و سایر خدماتی که در ایران به نسبت ارزهای دیگر ارزان تر تمام می شود ، جذب کنند.

البته یکی از رانندگان مشهد ، یک اخطار به جا داشت که در حد خود جالب توجه بود.به قول این راننده برای بسیاری از افراد و صاحبان خدمات توریستی منافع شخصی بر منافع ملی و کشوری ترجیح دارد.

یعنی به محض گران شدن دلار به جای این که این تغییر به ارزان شدن تورهایی که به مقصد ایران راه اندازی می شود منجر شود و باعث گردش مالی بهتر در این حوزه گردد، باعث گردش مالی بیشتر صاحبان هتل ها و برخی دیگر از ارائه کنندگان خدمات شده است زیرا آن ها همچنان نرخ خدمات خودشان را بر اساس دلار دریافت می کنند و حاضر نیستند به خاطر این تفاوت قیمتی تخفیفی برای مشتریان خارجی قائل شوند.

به قول این راننده خوش بیان، حتی برخی از راننده تاکسی ها هم که برای حمل و نقل مسافر قدیم تر ها پول ایرانی را بهتر می پسندیدند به قول خودشان برای بهتر منتفع شدن حالا دلار می گیرند و قس علیهذا.

با این حال،به نظر می رسد؛ اوضاع کنونی به ویژه در حوزه گردشگری در صورت تدبیر و تبلیغ به هنگام ، آمادگی کامل را برای یک جهش بزرگ دارد تا دلار و بالا رفتنش گرچه باعث رکود برخی از بخش ها شده است بتواند بهانه ای بر بهبود شرایط جذب گردشگر و حتی صدور خدماتی مانند پزشکی و برخی دیگر از فرآورده های ایرانی که حالا به قیمت جهانی خیلی ارزان تر هم تمام می شود ؛گردد.

البته به شرطی که کسی قصد سوء استفاده نداشته باشد و نظارتی نیز وجود داشته باشد که شعار ایران، ارزان ترین کشور برای گردشگران را به سر زبان های استفاده کنندگان این صنعت عظیم فرهنگی بیندازد و بتوانیم از فرصت ایجاد شده برای چنین مزیت ارزشمند نسبی در این صنعت استفاده نمائیم.