ادامه مطلب قبل
من سند اين حديث را نديدم ولي با ظاهر ديگر حديثها بي ربط نيست كه مي فرمايد «انا قتيل العبرات» من كشته اشكهاي شيعيانم.
من توجه كه كردم دو جهت برجسته تر بود كه از هم جداست.اول اينكه چرا اشك،دوم اينكه چرا احساسات غم انگيز
نكته اول مربوط به اين است چرا براي انتقال اين موضوع از زمان پيامبر اشك و آه در نظر گرفته است و دوم اينكه غم چه خصوصياتي دارد؟
اول اينكه يك مثلي هست كه شايد عربي هم باشد كه مي گويد ممكن است يك زمان با كسي خوشي زا فزاموش كني اما هيچگاه كسي كه با او گريه كردي را فراموش نخواهي كرد!
بالاتر از هر چيزي براي رساندن يك امانت به كسي در يك راه دور رساندن است.راه دوري به درازاي تاريخ
احساسات و اشك و آه يك هدف در دستگاه عاشورا نيست بلكه يك وسيله است براي اينكه معارف و مسائل در دست نخبگان فقط باقي نماند زيرا تاريخ نشان داده در حفظ يك معرفت بزرگ مردم و عامه امين تر از نخبگان هستند.
ببينيد حركت كلي علماي بني اسرائيل به چه نحوي بود و نخبگان سياسي و اجتماعي(چون از آغاز آئين موسي يك آئين سياسي و حكومت يهود يك حكومت ديني بود)چه به روز معارف خودشان كه به جاي افواه به صورت سر در الواح و طومارها نگهداري مي شد( و مي شود) آوردند كه دريك روز مردم 70 پيامبر خودشان را كشتند و روز ديگر چون بي گناهان به كار خود مشغول شدند.
اشك و آه معارف عاشورا را از لاي كتابها هر سال بيرون مي اورد و علي رغم بعضي تحريفها و دروغهاي ساده لوحانه عده اي نا آگاه همواره اين احساسات پاك فكر هاي ناب را در اين زمينه تحريك كرده و الهام بخش هنري بوده كه خود نهضت آفرين است.
اينجاست كه ارزش بكا و تباكي رخ مي نماياند.
2. عقده هاي سياسي شيعه در صفات امام
آخرين بيان اين مجال مربوط به بحث مردم و عاشوراست.مردم همواره آرزوهاي خود را و آرمانهايشان را در يك جا جستجو مي كنند و دوست دارند شعار اين آرمانها را در يك مناسبت به گوش سردمداران و سياست پيشه گان برسانند اتفاقا در طول تاريخ ائمه اطهار عليهم السلام نيز از عاشورا و عزاداري سيد مظلومان به عنوان جايگاهي براي نقد قدرت و اعلام برنامه هاي سياسي خود استفاده مي كردند.
بعد سياسي كلام حضرت اباعبدالله الصادق عليه السلام :كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا همين ديدگاه است.
حتي امام پنجم وصيت فرمودند پس از شهادت ايشان كه به دسيسه اي مرموزانه و پنهان شكل گرفت 10 سال عزاداري در موسم حج و در بين مردم اقصي نقاط سرزمينهاي مسلمان انجام شود.
به بياني عاشورا تريبون شيعه است.
در اين موسم شيعيان همبستگي اجتماعي خود را نيز ارزيابي مي كنند و با كوبيدن طبل جنگ آغاز انتقام از غاصبين خلافت را به همگان گوشزد مي نمايند.
بزرگترين آرمان سياسي شيعه عدالت است و شيعه كه همواره از نبود آزادي توليد و تشريح مسائل رنج مي برده با اين مراسم و با توجه به صفات و مرام امام آزادي .رفاه. كرامت.جامعه توحيدي.امر به معروف و نهي از منكر و... خودرا در پرتو تجربه عدالت علوي جستجو مي كند.
ضمن همين هدف است كه معصوم عليه السلام مي فرمايد:
تو نمي داني !
حكمراني بني اميه با شمشير و زور و تزوير و خفقان و ... بود و امامت ما بر اساس خويشتن داري مهرورزي و تقيه و مردم داري و...
به هر روي به نظر مي رسد عاشورا كه امروز به عنوان رمز بيچارگي استعمارگران مطرح شده روز به روز تا ظهور مقدس خورشيد عالم تاب امامت مورد هجمه بيشتري از حملات قرار بگيرد فلذا مي طلبد پژوهش درباره اين پيامها جدي تر و حساس تر دنبال شود
امام محمد باقر العلوم علیه السلام فرمودند: