دهه آخر ماه مبارک رمضان برای مسلمانان همه کشورهای اسلامی دارای ارزش و اعتبار بسیار بالایی است و مسلمانان جملگی در این شب ها با حضور در مساجد و زیارت گاه های مشهور کشورشان به عبادت و مناجات می پردازند.

در کشورهای شیعه به مناسبت مشخص تر بودن اقوال شب قدر این اوج مذهبی و نیایشی در سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم به نحو محسوس تری جاری است.

در این شبها که با ذکر امیرالمومنین حضرت امام علی (ع) آمیخته شده مراسم مختلف و آداب خاصی به اجرا می رسد و علاوه بر نماز و دعا مردم به آئین هایی چون قران به سر گرفتن می پردازند .

نکته ی بسیار جالب این است که برای بسیاری از مردمان ما این سه شب به عنوان پیوندگاه آن ها و مساجد مطرح است و حتی کسانی که به دلایل مختلف زمان لازم برای تشرف به مسجد در سایر زمان های سال را ندارند در این شب ها سعی می کنند مطابق حدیث پیامبر،در شب قدر خود را به مسجد برسانند و بتوانند همراه دیگر مردمان در شب سرنوشت خود را به معدن عظمت متصل کنند.

در چنین شب هایی اما همزمان با چنین اقبالی از دیر باز کم سلیقه گی هایی صورت می گیرد که مخل این رونق و مزید عدم استمرار آن در سایر شب هاست.

به عنوان مثال برخی از مساجد و اماکن مذهبی در چنین خجسته شب هایی ،به یاد حل مشکلات مالی ساختمان مسجد و آب و برق و تلفن آن می افتند و و صندوق های کمک به مساجد چه بی موقع در میان میهمانان یک شبه مسجد دست به دست می شود.

باز بسیار دیده شده که امام جماعت یا برخی از امنای مسجد در شب شلوغی آن ، فضا را مناسب گلایه های محلی دیده و به حرف ها و بعضا برخوردهای بی ربط در این شب های پر اهمیت با همسایگان کمتری مسجدی صورت می گیرد.

در سال های اخیر البته یک کار بی ربط و نامناسب به کارهای سنتی مذکور اضافه شده که البته مجری آن صدا و سیما و به عبارتی رسانه ملی است و آن این که صدا و سیما به فکر می افتد به یکباره کل کمبود ساعات برنامه های مذهبی اش در این شب ها جبران کند.

بنابر این از ابتدای شب قدر تا انتهای آن ده ها مراسم کامل شب قدر از شبکه های مختلف سیما و صدا پخش می شود تا علاوه بر کسانی که توانایی رفتن به مساجد را ندارند مانند بیماران و سالمندان، بسیاری از افرادی که می توانند به مساجد بروند هم از رفتن به مسجد منصرف شوند و بتوانند در سوپر مارکت مذهبی صدا و سیما هر مراسم احیای معروف و خوب شهر و کشور را تماشا و انتخاب نمایند.

فهم این که نشان دادن فضای معنوی دیگران و زیر دوربین بردن اشک و ناله مردم در بهترین ساعات با فیلمبرداری و استقرار گروه های رسانه ای چقدر مضر است و خدا می داند که گروه های فیلمبرداری رسانه ملی چه بر سر بهترین احیای شب قدر در مساجد و هیئت های معروف می آورند و چه حال های معنوی که به خاطر نور لازم دوربین های تلویزیون به هم نخورده است. پیام این کار بی موقع رسانه این است که در خانه بمانید و به جای شرکت در مساجد ما مسجد را به خانه تان می آوریم.

قدیم تر ها صدا و سیما با نشان دادن حداکثر یک یا دو مراسم احیاء آن هم از جاهای پر عظمت و پر نوری مانند حرم امام رضا و حضرت معصومه علیهما سلام ، امکان توسل بیشتر را برای افراد ناتوان خانواده ها را فراهم می کرد اما متاسفانه در سال های اخیر همانطوری که در شب های ماه رمضان صدا و سیما محکم پای کم رونق شدن مساجد و عدم حضور جوانان در آن با اجرای سریال های زنجیره ای ایستاده ، ظاهرا شب قدر هم به روش معلمان غربی آن باید در سوپر مارکت معنوی رسانه ارائه شود تا تصادفا کسی در این شب ها هم هوس نکند که به مسجد کم رونق و خلوت محله اش برود و همه این ها از کرامات رسانه ای است که برای کارهایش تحلیل دکترینال ندارد!!!