عکس یادگاری روشنفکرها! با خاکریزهای مظلوم
جلسه شورای صدور پروانه فيلمسازی 35 ميليمتری در تاريخ 22 خردادماه برای دو پروژه سينمايی پروانه ساخت صادر كرد.
«حكايت عاشقی» به تهيهكنندگی مسعود جعفریجوزانی و كارگردانی احمد رمضانزاده (دفاع مقدس ــ حلبچه) و «تنهايی پرهياهو» به تهيهكنندگی محمد نيكبين و كارگردانی تهمينه ميلانی (دفاع مقدس) عناوين پروژههايی است كه از اين شورا پروانه ساخت دريافت كرده است.
اين گزارش میافزايد با صدور موافقت اصولی برای پروژه «آن سوی اينجا» به تهيهكنندگی «محمدعلی رامين» و كارگردانی «محسن محسنینسب» با موضوع بيداری اسلامی موافقت شد.
با توجه به سابقه ی تهمینه میلانی و این که در گمانه زنی ها مشخص شده که داستان تنهایی پر هیاهو مانند کارهای قبلی در خصوص قهرمان بازی زنان و دختران است به نظر می رسد این بار بعد از مصائب مختلفی که بر هنر دفاع مقدس تاکنون رفته ،باید شاهد یک بازخوانی فمنیستی در زمینه هنر دفاع مقدس باشیم.
این در حالی است که عده ای هم با استقبال از حرکت داستان کسی مانند تهمینه میلانی در فضایی مانند دفاع مقدس به سادگی فکر می کنند حضور چنین اشخاصی باری را از دوش هنر مظلوم جنگ برخواهد داشت.
گرچه شاید برای قضاوت درباره ی اثر میلانی هنوز بسیار زود است اما به سادگی می توان به از اشتباه بودن چنین انگاره ای مطمئن بود.
واقعیت این است که جناح فکری میلانی که سابقه ی بسیاری تاریکی در نزدیکی به جریانات فاسد پیش از انقلاب اسلامی دارند و تقریبا در بسیاری از اتفاقات ( مانند عریان شدن گلشیفته، برخی وقایع سیاسی و...) کارنامه ی سیاه و قابل تامل داشته و دارند و به نحوی عقبه هنری جنبش انحرافی فمنیسم در کشور ما محسوب می شوند ، شاید اگر درباره ی اولیا و انبیا هم فیلم بسازند ، نه از سر شیفتگی آن بزرگواران باشد ،بلکه به دنبال فرصتی برای نشان دادن دنیای خودساخته خود هستند .
چه اینکه پروژه ی سینمای روشنفکری ، زمینی کردن و شک کردن به هر آن چه هست ، می باشد ، حتی اگر موضوع برزخ و بهشت و جهنم باشد .
تجربه فیلم هایی مانند دموکراسی تو روز روشن، شاید منظور ما را از قرائت روشنفکری از یک امر مقدس را نشان دهد و این که چگونه یک روشنفکر می تواند و خواسته پرونده سرداران جنگ را کنار سربازان کوروش در دستگاه ربوبی بایگانی کند.
به هر صورت از آن جا که قصاص قبل از جنایت ، در شرع ما مجاز نیست و باید بود و منتظر ماند و اما به مقتضای حکمت به شدت نگران بود.
امیر حسن معصوم