مظلومیت قوانین اسلامی در صدا و سیمای وطنی
فارغ از این که تکرار موضوعات مکرر این مجموعه ، به لحاظ درام و اجتماعی دارای چه نقاط مثبت و احیانا منفی بوده و هست یکی از مهمترین تضادهای فرهنگی که مجموعه ستایش مانند بسیاری از فیلم های تلویزیونی و سینمایی دیگر بر آن دامن زد تاختن بی امان بر مفاهیم مدنی و قانونی اسلامی کشور بود که با بهره گیری از قدرت درام حس تنفر و ناراحتی بسیار زیادی را در جامعه بارآفرینی کرد.
قصه ی قدیمی اولویت مادر در نگهداری فرزند نسبت به جد پدری که مسئولیت نفقه و ولایت فرزندان و همسر فرزند( یعنی عروس خود ) را برعهده دارد.
اوج این تضاد را می توان اظهار نظر بازیگر نقش حشمت فردوس در تلویزیون جست که ضمن دفاع از مرام و اخلاق سنتی بازیگر نامبرده شائبه اجتماعی بدمن بودن فردوس را به شدت رد نمود.
به عقیده داریوش ارجمند، حشمت فردوس نمادی از تعهد و مسئولیت سنت – با همه اشتباهاتش – در مقابل ماجرایی و سرکشی جوانان است که تفکر خاصی درباره ی صیانت از خانواده و انتقال بین نسلی شغل و تفکر داشت و به شدت باید از این که چنین تفکر سنتی – که در بسیاری از کهنسالان و بزرگسالان کشور هنوز هم به چشم می خورد – به عنوان بدی مطلق نگریسته شود احتراز کرد.
واقعیت این است که سریالی مانند ستایش و بسیاری دیگر از فیلم ها و سریال هایی که یا از سر غفلت و یا از سر غرض و مرض در داخل کشور علیه قوانین سرپرستی در اسلام و یا سایر قوانین دیگر برداشت شده از فقه شیعه ساخته می شود و یا فیلم هایی که در خارج کشور از ابتدای انقلاب( به عنوان نمونه ببنید "بدون دخترم هرگز") برای تحریک عواطف علیه این قوانین یا در خوش بینانه ترین وضعیت برای اصلاح به روز این قوانین ساخته می شود ،نتیجه ای جز بد بینی مردم در بلند مدت نسبت به قوانین اسلام و قواعد پیچیده و ملاحظات عمیق شریعت برای صلاح و سداد جامعه ندارد.
یکی از شگفتی های نظام مظلوم جمهوری اسلامی آن است که در داخل این کشور و با بودجه بیت المال ده ها هفته مردم باید پای درامی بنشینند که به غلیظ ترین روضه خوانی سعی می کند که دم از اشتباه قوانین برخاسته از آموزه های فقهی اهل بیت و اسلام بزند.
این حرکت در دل خود اثر فرهنگی از خود بیگانگی را به همراه داشته و دارد و به همین دلیل نیز در کنار همه ی جاذبه ی ضد فارسی وانی خود عقاید مردم را از داخل پوسیده می کند.
این در حالی است که اگر بنا به آسیب شناسی قوانین نیز در قالب سریال های تاثیر گذار است باید به این موضوع توجه شود که اقدامات تکمیلی ،میزگردهای مرتبط و در حوزه فیلمنامه باید فیلترهایی برای پاسخ گویی به شبهه مربوطه در سناریو در نظر گرفته شود و از همه مهمتر در ارائه ی مفاهیم دینی و قانونی هر نویسنده غیر متخصصی حق طرح غیر تخصصی موضوع را نداشته باشد و فراموش نکنیم که هر داستان عامه پسندی الزاما درست و حق نیست.