حج و فرهنگ جهان وطنی
کنونی تحت تاثیر رسانه ها تربیت می شود، شکل می گیرد و اجتماعات و جوامع با تربیت های مشابه هم دارای شکل ، قیافه و رفتار یکسان می شوند.
انسان در عرصه ی بسیار حساس در کنار نابودی خرده فرهنگ ها و تهدید وحشتناک سیطره ی رسانه های صاحب سرمایه و زورمند در عرصه ی جهانی سازی که می تواند دنیا را به مستعمره ی واحد فرهنگی شیاطین و تجلی عینی دجال ها تبدیل کند، جهان برخاسته از رسانه ها ، اقتصاد مشترک و جهان شکل گرفته از انقلاب اطلاعات و و فرهنگ های ناشی از یک سویی سبک زندگی و نیازهای نوشونده دارای منطقی نوین در همه عرصه هاست.
مرزها در هم می شکند و انسان جهان وطنی که از دل چنین فرآیندهای زاده می شود ، همان کسی است که قرار است بدون تعصب نسبت به رنگ و زبان و خاک و نژاد ، یکرنگی و یک سویی و یکتایی و یک تویی را به صورت یک ارزش عملی و عینی بجوید.
انسان جهانی منهای آسیب های تحمیلی امپریالیسم فرهنگی با چنین روایتی ،همان فرهنگی را داراست که پیامبران الهی برای آن قیام کرده اند، انسانی مومن ولی آزاده.انسانی متعهد به همه آرمان های انسانی ولی بریده از همه ی تعصب های فردی و بدوی.
فرهنگ انسانی که فارغ از همه ی منیت ها به جهان به عنوان یک وطن و به سایر انسان ها به عنوان اعضای یک پیکره می نگرد و همه جامعه ی بشری را هم وطن خود می داند ، چیزی است که آرزوی اندیشمندان دلسوز دانش جهانی شدن است . آرزویی که به خاطر رنگ و بوی رسانه های کنونی جهان یک خیال تقریبا محال و دور از دسترس است.
این در حالی است که قرن ها پیش خدای بزرگ رسانه ای عبادی با عنوان حج برای بشریت برنامه ریزی کرده که در آن چنین آرمانی نه در قشر فرودست ، بلکه در طبقه ی فرادست اجتماع قابل ملاحظه شده است.
برنامه عبادی و سیاسی حج ، یک محور عمیق فرهنگی است که آدمیان را در یک پروسه ی انسان ساز برای آن چیزی که باید باشند ، مورد تربیت و آموزش قرار می دهد.
فرهنگ عمیق حج همان حقیقت ارزشمندی است که در آن انسان جهان وطن ،بدون آن که منکر خود یا دیگری شود، برای دشنام دادن ، برای عصبانی شدن و برای ظلم به حیوانات و گیاهان نیز باید بها و مجازات بپردازد .
انسانی که از امت واحده راهی حج می شود ، نظم نوین جهانی را، یکسان بودن را، یک طور رفتار کردن را ، حرمت نهادن به خلقت را - که تعبیری از معنای فقهی احرام است - را به جای دانستن ، یکباره تمرین می کند و در این عرصه سعی می کند ، هدف مشترک را در وظیفه و تکلیف مشترک بجوید ( نه منافع و بهره های مشترک)
حج نمایه کاملی از مدل اسلام برای جهانی شدن است. مدلی و روشی که بر مبنای آن هماهنگی و یکرنگی آدمیان به نام خدا،با قربانی شدن تعلقات حیوانی و احسان و حرمت به یکدیگر شکل می گیرد.
فرهنگ عمومی جهانی اسلامی را باید این گونه جست و معرفی کرد و در این عرصه حج بهترین فرصت هاست.